پزشکی - سلامت - تجهیزات پزشکی

اخبار و مطالب پزشکی - راههای رسیدن به سلامت - تازه ترین تجهیزات پزشکی

پزشکی - سلامت - تجهیزات پزشکی

اخبار و مطالب پزشکی - راههای رسیدن به سلامت - تازه ترین تجهیزات پزشکی

بین عملکرد بد حافظه افراد مسن و استرس رابطه ای وجود دارد؟

حافظه افراد مسن,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,تازه های پزشکی


مطالعه بیش از ۲۰۰۰ فرد بزرگسال مشخص کرد افراد دارای میزان نسبتا بالا هورمون کورتیزول در خون شان در تست های حافظه عملکرد بدتری داشتند.


 


همچنین مشخص شد در این افراد در مقایسه با افراد دارای میانگین میزان کورتیزول، حجم بافت در برخی نواحی مغز کمتر است.


 


یافته ها اثبات نکرد که میزان بالاتر کورتیزول یا استرس روزانه به طورمستقیم به مغز صدمه می رساند. اما محققان عنوان می کنند این هورمون می تواند بر ساختار و عملکرد مغز تاثیر گذارد.


 


دکتر «جاستین اکویوفو چی یوگی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره می گوید: «کورتیزول بر عملکردهای متفاوت زیادی تاثیر می گذارد از اینرو بررسی کامل نحوه تاثیر میزان بالا هورمون بر مغز مهم است.»


 


کورتیزول در واکنش به استرس از طریق غده های آدرنال ترشح می شود. اما به تنظیم متابولیسم، فشارخون، قندخون، واکنش های ایمنی و التهاب هم کمک می کند.


 


به گفته محققان، تحقیقات حیوانی نشان داده افزایش مداوم کورتیزول می تواند ساختار و عملکرد مغز را تغییر دهد. حال یافته های جدید نشان می دهد همین مسئله در مورد انسان هم صدق می کند.


 




10 راه رسیدن به سلامتی

10 راه رسیدن به سلامتی



دوپامین:دانشمندان کشف کردند هورمون دوپامین عامل اصلی تمایز بین انسان و حیوان است، دوپامین یک ترکیب آلی از خانواده کاتکولامین‌ها و فنتیل‌امین‌ها است که نقش حیاتی در بدن و مغز دارد.


قوز کردن کمر:افراد حرکت اصلاحی را که شامل حرکات کششی، صاف کردن ستون فقرات و رساندن شانه‌ها به همدیگر است در همان پشت میز انجام دهند و هر ساعتی یک‌بار از جای خود بلند شده و چند قدم بردارند.


کمبود قند:_هنگامی که دچار سرگیجه یا لرزش بدن می‌شوید.


_موقعی که دچار عصبانیت یا تحریک پذیری و بی قراری بی دلیل می‌شوید.


_درصورتیکه دچار تپش قلب هستید.


_ احساس گزگز در اطراف لب‌ها و دهان


_دچار فراموشی شده و یا احساس گرسنگی شدید می‌شوید.


تقویت حافظه:بررسی‌ها نشان داده است که ورزش‌های اینتر وال (کوتاه مدت و شدید) بهترین گزینه برای تقویت حافظه هستند و انجام آن‌ها به مدت 6 هفته توانایی حافظه را افزایش می‌دهد.


روغن هسته انگور:روغن هسته انگور سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های D، C و E است. همچنین اسید‌های چربی مانند پالمیتیک، استئاریک و لینولئیک در این روغن وجود دارد. این روغن فاقد سدیم و کلسترول بوده و میزان اسید‌های چرب غیراشباع آن تا ۹۰ درصد می‌رسد. خاصیت آنتی اکسیدانی آن ۵۰ برابر ویتامین E و ۲۰ برابر ویتامین C است.


پوکی استخوان:بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان شامل کلسیم و ویتامین D است. کلسیم ساختار استخوان‌های شما را تشکیل می‌دهد و ویتامین D به بدن کمک می‌کند تا کلسیم را جذب کند.


مواد قندی:بهترین راه برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کاهش میزان و دفعات مصرف مواد قندی، یا مواد غذایی حاوی شکر است.


فشار خون:کدوحلوایی به علت برخورداری از فیبر، پتاسیم و ویتامین C برای قلب مفید است. طبق نتایج مطالعات اخیر، در درمان فشارخون بالا علاوه بر کاهش مصرف سدیم باید به مصرف مقادیر کافیپتاسیم نیز توجه شود. افزایش مصرف پتاسیم با کاهش احتمال سکته در ارتباط است و موجب محافظت از بدن در برابر تحلیل توده‌های عضلانی و حفظ تراکم معدنی استخوان‌ها می‌شود.


دانه آجیلی:فندق خواص زیادی در سلامت بدن دارد و به کاهش وزن و جوانسازی پوست کمک زیادی می‌کند و مصرف آن به کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب(HDL) کمک می‌کند و در بهبود سلامت قلب تاثیرگذار است.


تمرکز ذهن:گروهی از طرفداران ریشه جینسنگ اعتقاد دارند مصرف آن سبب افزایش قدرت تفکر و تمرکز می‌شود، اما کارشناسان اعلام کرده‌اند که اعلام موثر بودن مصرف این ریشه بر بهبود عملکرد ذهن به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارد و نمی‌توان جینسنگ را یک مکمل درمانی و تقویتی نامید.


 

روشهای موثر برای رسیدن به سلامتی

6+5+5


اگر به سلامتی تان اهمیت میدهید توصیه می کنیم از این روش های موثر و مفید پیروی کنید سعی کنید صبح پس از بیدارشدن کارهای موثری در این زمینه انجام دهید در ادامه مطلب بیشتر به این موضوع میپردازیم



همه می دانیم که صبحانه ای سالم در ابتدای روز می تواند مزایای فراوانی برایمان داشته باشد. اما همه چیز به صبحانه ختم نمی شود، کارهای کوچکی هست که اگر تنها مقداری برایشان وقت بگذاریم کمکمان می کنند سالم بمانیم.


کشش


صبح هنگام مسواک زدن می توانید خود را بکشید. از این فرصت برای آرامش گرفتن و گرم کردن خود برای روز استفاده کنید. مخصوصا اگر کارمند هستید و می دانید که قرار است کل روز را پشت یک میز سپری کنید انجام این کار بسیار ضروری می شود. پس اگر ممکن بود صبح تنها چند دقیقه زودتر بیدار شوید و چند حرکت کششی برای آماده شدن بدن انجام دهید.


نوشیدن ترکیب آب و آب لیمو


یک لیوان ترکیب آب و آبلیمو ( مطابق با دمای اتاق ) می تواند مقدار زیادی مزیت برای سلامتی تان داشته باشد. علاوه بر اینکه به شکل موثری آب بدن را تامین کرده اید، ویتامین C نیز دریافت کردید که به درخشش پوست، افزایش سرعت سوخت و ساز و بهبود خلق و خو کمک می کند.


به پوست خود اهمیت بدهید


قرار نیست مدت زمان زیادی را به کرم زدن اختصاص دهیم، اما یک کار ساده هست که باید انجام شود. ابتدا صورت خود را با یک شوینده مناسب بشویید و سپس مرطوب کننده ای که حاوی ضد آفتاب است استفاده کنید. کافیست این کار را مرتب انجام دهید خیلی زود می بینید پوستتان در بهترین حالت خود قرار می گیرد.


ویتامین بگیرید


ویتامین B12 انرژی بخش است، امگا 3 برای خلق و خو و سلامت عضلات مفید است و ویتامین E نیز برای مو، پوست و ناخن ها. این توصیه مخصوصا برای کسانی که می دانند کمبود ویتامین دارند بسیار کاربردی است. هرچند همه می دانیم بهترین روش دریافت ویتامین ها غذاها هستند اما امتحان این روش نیز ضرری ندارد.


راه هایی برای افراد چاق که از افسردگی رنج می برند

افسردگی در افراد چاق,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,تازه های پزشکی


چاقی یک بیماری مزمن است که شیوع آن در همه گروه‌های سنی در حال افزایش بوده و در حال حاضر به‌عنوان یک اپیدمی جهانی در نظر گرفته می‌شود. این معضل، تحت تأثیر عوامل محیطی و ژنتیکی است و عوارض متعددی نظیر دیابت نوع دو، افزایش فشارخون، اختلالات تنفسی و بیماری‌های قلبی- عروقی را در کنار عوارض روانی- اجتماعی آن، در پی دارد که همگی این‌ها، جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.


 


یکی از مهم‌ترین عوارض ناشی از چاقی که خیلی از افراد مبتلا را در برگرفته است، به اعتقاد متخصصین، پدیده افسردگی است. اعتمادبه‌نفس پایین، اختلالات هیجانی، اضطراب، افسردگی و انزوای اجتماعی همگی از مواردی هستند که مرتبط با چاقی‌اند. چاقی و افسردگی هر دو سهم عظیمی از بار بیماری و هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند و شیوع بالای هردو ممکن است نشانگر ارتباط بین چاقی و افسردگی باشد.


 


در همین رابطه و در تلاش برای به حداقل رساندن مشکل افسردگی در افراد چاق که خود عاملی برای بی‌توجهی به مشکل اصلی آنان که همان چاقی است می‌شود، گروهی از پژوهشگران کشورمان، پژوهشی را اجرا کرده‌اند که در آن تأثیر مکمل اسید چرب امگا-۳ درکنار تمرین هوازی بر وضعیت غلظت چربی بدنی و افسردگی زنان چاق مورد مطالعه قرار گرفته است.


 


در این مطالعه، تعدادی از زنان چاق غیرفعال شهرستان کرمانشاه که دارای افسردگی بوده و بین ۲۵ تا ۴۰ سال سن داشتند، مشارکت کرده‌اند.


 


برای انجام آزمایش، این افراد به چهار گروه «تمرینات هوازی + مکمل امگا-۳»، «مکمل امگا-۳»، «تمرین هوازی» و «شاهد» تقسیم شدند. برنامه تمرین هوازی، شامل هشت هفته، هفته‌ای سه جلسه، به مدت ۳۰-۴۵ دقیقه و شدت ۶۵ تا ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب اجرا شد. مقدار مصرف روزانه مکمل امگا-۳ نیز ۲۰۰۰ میلی‌گرم بود. همچنین، محققان برای اندازه‌گیری میزان افسردگی، از پرسشنامه استاندارد، قبل از شروع آزمایش و بعدازآن استفاده کردند.


 


نتایج بررسی‌های این پژوهش نشان داد که مصرف هم‌زمان مکمل امگا-۳ و استفاده از تمرین هوازی، به‌طور معنادار و قابل‌توجهی افسردگی را کاهش می‌دهد. بر همین اساس، بعدازاین گروه، به ترتیب گروهی که فقط تمرین هوازی کرده بودند و بعد از آن‌ها، گروهی که فقط مکمل امگا ۳ مصرف کرده بودند، بهبود مناسبی را نشان دادند.


 


دکتر مرتضی طاهری، استادیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین و همکارانش در این خصوص می‌گویند: «با توجه به اثرات مشترک تمرین هوازی و مکمل امگا-۳ بروی افسردگی، می‌توان گفت که تمرین هوازی باعث تقویت اثر مکمل امگا-۳ می‌شود. در این رابطه باید گفت به‌طورکلی، مکانیسم فیزیولوژیک تغییرات روانی متعاقب مداخلات تمرینی و غذایی، نامعین است، ولی تأثیر ورزش در کاهش اضطراب و استرس و افسردگی روشن و آشکار است».


 


پژوهشگران فوق می‌افزایند: «یکی از مدل‌های تئوری در مورد تغییرات اجتماعی مربوط به ورزش (تسکین و آرام‌سازی)، احتمالاً فعال‌سازی سیستم عصبی مرکزی و ترشح اندورفین است. ورزش با کاهش افسردگی و اضطراب باعث افزایش خودباوری و خودکفایی می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، بر اساس نظریه‌های موجود، فعالیت بدنی قابلیت کاهش افسردگی را دارد. توجیه برای توضیح این پدیده، افزایش سطح سروتونین و نوراپی‌نفرین در هنگام فعالیت‌های ورزشی است که موجب کاهش افسردگی می‌شود. به‌علاوه همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد سازگاری‌های ناشی از افزایش رهایی اندورفین و کاهش سطوح کورتیزول در افراد دارای فعالیت بدنی، می‌تواند موجب کاهش میزان افسردگی شود».


 


بر اساس تحقیقات، ارتباط مستقیمی بین درصد چربی بدن و میزان افسردگی وجود دارد. عامل افسردگی می‌تواند منجر به افزایش چاقی شود و احتمال داده می‌شود که یک مکانیسم پاتوفیزیولوژیکی موجب ارتباط افسردگی با افزایش تجمع چربی شکمی شود.


 


دکتر طاهری و همکارانش اعتقاد دارند: «بر اساس نتایج این پژوهش، می‌توان گفت به‌کارگیری مکمل امگا-۳ و ورزش هوازی، اثرات مفیدی را بر بهبود افسردگی در پی خواهد داشت».


 


مقاله تخصصی برگرفته از این یافته‌ها در فصل‌نامه علمی پژوهشی «ابن‌سینا» متعلق به اداره بهداشت، امداد و درمان نهاجا منتشر شده‌ است.


 


 


هفت روش برای بهبود سلامت روانی

استرس هایی که در روز تجربه می کنیم، به مرور زندگی را به کام ما تلخ می کند. بی آنکه متوجه شویم ترافیک، محیط کار، فشار درس ها و صد ها مورد دیگر ذهن ما را به خود درگیر می کند و باعث می شود تا نتوانیم از روزهای خود لذتی که باید و شاید را ببریم. روزهایی که به هر حال در زندگی محدود هستند و زمانی به پایان می رسند. و چه غمگین است لحظه پایان، وقتی که با خود عمر رفته را مرور کنیم و به این نتیجه برسیم که لذتی را از زندگی نبرده ایم.


ماه May به عنوان ماه توجه به سلامت روانی نام گذاری شده است. سلامتی که اگر مهم تر از وضعیت جسمی ما نباشد، به هیچ وجه کمتر از آن نیز برآورد نمی شود. در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا با ۷ راهکار ساده اما تاثیر گذار برای داشتن روانی آرام تر و سالم تر آشنا شویم.


۱. در محیط باز پیاده روی کنید


باشگاه ورزشی را فراموش کنید. آنچه که طبیعت به شما می بخشد را هیچ دستگاهی نمی تواند با خود به همراه بیاورد. به محیط های باز روید و گره های ذهنی خود را با دویدن و پیاده روی آزاد کنید. طبیعت انرژی خود را انتقال می دهد و آرامش عجیبی را در شما به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده افراد در طبیعت تلاش بیشتری از خود برای حرکات ورزشی بروز می دهند و در نهایت در آن ها حس سرزندگی، مثبت اندیشی و اعتماد به نفس رشد می کند.


۲. ویتامین B12 بخورید


قطعا می دانید که ویتامین ها تا چه حد برای بدن مفید هستند، اما آیا درباره فواید ویتامین B12 نیز اطلاعی داشتید؟ تحقیقات نشان داده که کمبود B12 می تواند منجر به بروز افسردگی، خستگی، بدگمانی و ده ها مشکل مضر دیگر شود. B12 را می توانید از طریق قرص و یا غذاهایی همچون تخم مرغ، گوشت مرغ و لبنیاتی همچون شیر به بدن خود انتقال دهید.


۳. اهداف خود را بنویسید


نوشتن هدف های ساده و تعریف شده می تواند یکی از بهترین راه ها برای موفقیت باشد. برای مثال در دفترچه خود یادداشت کنید: «من برای دو هفته آینده، هر روز یک نخ سیگار کمتر خواهم کشید» و یا «من برای یک ماه آینده هر روز یک ساعت بیشتر درس خواهم خواند». احساس موفقیت یکی از عواملی است که ذهن شما را شاداب می کند. با همین هدف های ساده به راحتی می توانید احساس موفقیت کنید و اعتماد به نفس بیشتری را در خود به وجو آورید. در ضمن فراموش نکنید که پس از دستیابی به هر یک از اهداف تعریف شده، برای خود جایزه ای را اختصاص دهید.


۴. گوش دادن به موسیقی آرامش بخش


تحقیقات متعددی نشان داده که گوش دادن به موسیقی کلاسیک در حین کار می تواند راندمان را بسیار بالا ببرد. موسیقی کلاسیک در واقع این قدرت را دارد تا ذهن شما را نوازش کند و از شدت دلواپسی و تشویش بکاهد. اما اگر اهل موسیقی کلاسیک نیستید، باز هم توصیه می کنیم تا آهنگ هایی آرام را برگزینید تا ذهنتان لطافت را تجربه کند.


۵. از استوقدوس استفاده کنید


دیجیاتو عطاری نیست و ما هم پزشک سنتی نیستیم، اما تحقیقات علمی نشان داده که گیاه استوقدوس می تواند کیفیت خواب را بالا ببرد و با بی خوابی مباره کند. برای همین توصیه می شود مقداری روغن استقودوس را بر روی بالش خود بمالید و یا اگر خیلی وسواسی هستید، قبل از خواب دمنوش این گیاه رو بنوشید.


۶. برای دیگران پول خرج کنید


قطعا این حس را تا به حال تجربه کرده اید که برای دیگری هدیه ای خریده باشید و از خوشحالی وی بابت هدیه، شما هم خوشحال شوید. جالب است بدانید تحقیقاتی که در این رابطه صورت گرفته نشان می دهد که افراد از خوشحال کردن یکدیگر انرژی می گیرند و در نهایت روز خود را بهتر به پایان می رسانند. برای اینکار هم لازم نیست میلیونر باشید، چند هزار تومان هزینه هم کافی است تا کسی که دوستش دارید را خوشحال کنید.


۷. انجام مدیتیشن


یوگا و انجام سایر حرکت هایی که منجر به مدیتیشن می شود، آرامش را به ذهن شما می آورد. مدیتیشن حکم تنظیم کننده احساسات ذهن را دارد و می تواند در جنگ با افسردگی، استرس، بی خوابی، تشویش و مواردی مشابه به کمکتان بیاید. مدیتیشن را با انجام تمریناتی کوتاه به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در روز آغاز کنید و از تغییراتی که در درون شما به وجود می آید، لذت ببرید.